Restauració dels “Estralls de la guerra” de Goya

Hi ha feines… i feines; i quan el Sr. Goya pica a la porta, al taller li posem l’alfombra vermella: passi, passi!
Primera edició, de 1863 (portada). La sèrie de gravats dels estralls de la guerra de Francisco Goya va arribar al taller tota sencera, amb els seus 80 aiguaforts, corresponents a la primeríssima edició Continua llegint

Recuperats els documents més antics de l’arxiu de Sants-Montjuïc

Recentment l’Arxiu Municipal del Districte de Sants Montjuïc ha recuperat els que resulten ser els documents més antics del seu fons.
D’on han sortit, aquests orfes adoptats per l’arxiu? En quin estat de conservació estaven? Com es restauraran? Continua llegint

Llibres de cor, i molt més, a la Biblioteca Nacional

De la mà de Luís Crespo i Arsenio Sánchez, restauradors a la Biblioteca Nacional, ens endinsem en el fascinant món del llibre: miniatures il·luminades, llibres de cor, manuscrits …
Recursos tecnològics punters, tradició mil·lenària, i sobretot la seva experiència i bon criteri, permeten la recuperació d’aquestes joies bibliogràfiques exposades ara a la Biblioteca Nacional. Continua llegint

TBO: De la ferralla a l’arxiu, un tresor salvat

(castellano) ¿Un tresor documental trobat entre la ferralla d’una deixalleria? De l’insòlit descobriment se’n presenta avui una exposició a l’Arxiu Municipal Districte de Sants-Montjuïc: Manufactures Serra i Balet en postguerra. El TBO que va resultar d’aquesta troballa es va fer … Continua llegint

Els “paperets ADLAN” i el tacte

De com ens “motivem” els restauradors, amb peces molt malmeses, o molt boniques… Servidora s’emociona amb els “paperets ADLAN” del Col·legi d’arquitectes de Catalunya, que ara fa uns anys van passar per les meves mans, i us convida a participar en la seva digitalització. Continua llegint

El valor de les coses

La reintegració és probablement el més controvertit d’una restauració, perque demana l’establiment d’un criteri per tractar l’absència, i això implica posicionar-se en aspectes gens banals:
Quin és el valor o significat de l’objecte, quan únic és i quina és la seva funció (o la de la part afectada) i a partir d’aquí, i tenint en compte el seu estat de conservació, els restauradors mirem de trobar el criteri més adient a l’hora d’intervenir. Continua llegint