Facsímil de l’orla de la Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya
- Beneficiari: Museu Alcon-Cusí de la Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya.
- Objecte: Primera orla dels estudiants de Farmàcia a Catalunya.
- Data: 1901.
- Intervenció: Realització de facsímil per a exposició (altrament dit reproducció, o còpia idèntica).
- Restauradors: Rita Udina.
La Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya tenia únicament un fragment de la orla corresponent a la primera generació de farmacèutics. És probable que es mutilés durant la guerra civil, degut al lema republicà que hi era representat. A l’escut de la dreta (de la Generalitat de Catalunya), encadenat, s’hi llegeix: “Any 1887 de la pèrdua de les nostres llibertats”.
Fa molt poc l’Acadèmia va tenir notícia de l’existència d’un exemplar complet, en una col·lecció privada, i fou a partir d’aquest que va encarregar un facsímil.
La orla fragmentada tenia estrips i llacunes considerables, i la completa, taques d’humitat i aurèoles a la part inferior, a més de fòxing.
Amb la “restauració digital”, podem treure fòxing, taques, estrips i el què convingui sense massa problema. La còpia reproduïda es va realitzar fent una imatge d’alta resolució en format raw, retocant-la digitalment i imprimint-la en paper d’alta qualitat. Per a major semblança la fotografia i el fons es van imprimir en papers diferents (setinat / brillant) que es muntaren a posteriori.
Els facsímils, altrament dits còpies originals o reproduccions, són una molt bona solució quan volem posar a l’abast una obra que pel seu caràcter únic o pel seu estat de conservació, no suportarien una exposició o manipulació sense patir danys. O, com en aquest cas, quan simplement no hi ha obra, i volem tenir-ne constància de la manera més fidel possible. Un facsímil es diferencia de la falsificació només en el fet que no hi ha intenció d'”enganyar” a ningú tot i que tenen la voluntat comuna en que com més s’hi assembli, millor. Generalment els facsímils reprodueixen els danys: estrips, llacunes, etcètera (i les falsificacions també). En aquest cas, però, el facsímil reprodueix la obra, però no el seu envelliment… avantatges del digital!
Clients
Tipus de projectes
Facsímil de l’orla de la Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya
- Beneficiari: Museu Alcon-Cusí de la Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya.
- Objecte: Primera orla dels estudiants de Farmàcia a Catalunya.
- Data: 1901.
- Intervenció: Realització de facsímil per a exposició (altrament dit reproducció, o còpia idèntica).
- Restauradors: Rita Udina.
La Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya tenia únicament un fragment de la orla corresponent a la primera generació de farmacèutics. És probable que es mutilés durant la guerra civil, degut al lema republicà que hi era representat. A l’escut de la dreta (de la Generalitat de Catalunya), encadenat, s’hi llegeix: “Any 1887 de la pèrdua de les nostres llibertats”.
Fa molt poc l’Acadèmia va tenir notícia de l’existència d’un exemplar complet, en una col·lecció privada, i fou a partir d’aquest que va encarregar un facsímil.
La orla fragmentada tenia estrips i llacunes considerables, i la completa, taques d’humitat i aurèoles a la part inferior, a més de fòxing.
Amb la “restauració digital”, podem treure fòxing, taques, estrips i el què convingui sense massa problema. La còpia reproduïda es va realitzar fent una imatge d’alta resolució en format raw, retocant-la digitalment i imprimint-la en paper d’alta qualitat. Per a major semblança la fotografia i el fons es van imprimir en papers diferents (setinat / brillant) que es muntaren a posteriori.
Els facsímils, altrament dits còpies originals o reproduccions, són una molt bona solució quan volem posar a l’abast una obra que pel seu caràcter únic o pel seu estat de conservació, no suportarien una exposició o manipulació sense patir danys. O, com en aquest cas, quan simplement no hi ha obra, i volem tenir-ne constància de la manera més fidel possible. Un facsímil es diferencia de la falsificació només en el fet que no hi ha intenció d'”enganyar” a ningú tot i que tenen la voluntat comuna en que com més s’hi assembli, millor. Generalment els facsímils reprodueixen els danys: estrips, llacunes, etcètera (i les falsificacions també). En aquest cas, però, el facsímil reprodueix la obra, però no el seu envelliment… avantatges del digital!