Conservació de fotografies gelatino-argèntiques en paper

CASTELLANOenglish

La  major part de fotografies que ens arriben en blanc i negre són de paper (baritat, o RC –“resin coated”-) tot i que el suport podria ser un altre (com el vidre, per exemple). L’emulsió més habitual és la gelatina, que conté les sals de plata, i són aquestes les que formen la imatge. Per aquest contingut en sals de plata poden patir dicroic (mirall de palta), i totes les degradacions pròpies del paper: arrugues, estrips…
A continuació dos exemples de plafons de collage del GATCPAC del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya:Conservació i restauració de fotografiesA dalt, esquerra: abans deltractament: brutícia, arrugues i ondulacions. Dreta: Durant la neteja de l’emulsió.A dalt, esquerra: Un vessament d’aigua o humitat ha fet fallar l‘adhesió sobre el cartró, provocant butllofes i ondulacions a la vora superior. També hi ha brutícia i arrugues. Centre: Després de netejar de l’emulsió. Dreta: Després d’aplanar el paper fotogràfic (s’han encolat les parts desencolades).

Conservació

Pel seu contingut proteic (la gelatina) i cel·lulòsic (el paper) les fotografies gelatino-argèntiques en paper són molt sensibles a la humitat i les elevades temperatures. La gelatina fon a partir dels 40 º C, el que vol dir que deixa de tenir una estructura reticular fixa per esdevenir un líquid. Si això passa, les sals de plata es mourien lliurement en el líquid, o sigui que perdríem la imatge.

2014-022-DSC09617 p

Típica abrasió superficial per peixet de plata en una fotografia gelatino-argèntica. El lepisma ha rosegat gran part de l’emulsió fotogràfica (la gelatina), deixant una fina capa de paper, i en algunes àrees ni tant sols el paper.

La gelatina es degrada també fàcilment per l’acció de bibliòfags, fongs i peixets de plata especialment. En el cas dels microorganismes les proteïnes es desnaturalitzen transformant-se en polisacàrids (sucres) que són solubles en aigua a qualsevol temperatura.
Per al cas dels lepismes, la fotografia gelatino-argèntica és menja predilecta, ja que els papers solen ser de qualitat, i també la gelatina.

Es recomana per tant mantenir aquestes imatges en ambients moderadament secs (55 % d’humitat relativa, aproximadament) i nets. En ambients excessivament secs la gelatina podria perdre flexibilitat i ser massa fràgil.

Sujeto a licencia Creative Commons. Compartir IGUAL citando AUTOR


Contingut relacionat:
Mètode eficient i segur per a treure el mirall de plata en fotografiesRestauració de fotografies a l'albúminaConservació de fotografies en placa de vidreInundació del fons Buch de l'Arxiu Municipal del Districte de GràciaConservació i preservació… del llenguatge tècnic“Identificación y conservación de fotografías”, 2ª edición impresaEliminació del mirall de plata en fotografies

Què en penses?

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada