Restauració de partitura manuscrita amb tinta metal·lo-àcida

  • Beneficiari:  Ajuntament de Barcelona (Orfeó Català – Palau de la Música).
  • Objecte: Partitura manuscrita en tinta ferruginosa i paper verjurat. Enquadernació renaixentista en pell girada i brides de cotó.
  • Data: 1643.
  • Danys: Corrosió de la tinta ferro-gàl·lica i del paper. Enquadernació amb desperfectes i pèrdues considerables.
  • Tractament de restauració: Neteja humida, desacidificació i tractament de fitats (àcid fític) de la tinta metal·loàcida. Consolidació dels fulls (laminació). Restauració de l’enquadernació.
Cantonada superior (coberta de darrera). A l'esquerra abans de restaurar. Té cera incrustada a la pell. Abrasió de pell i cartró que han dut a la pèrdua de suport.

Cantonada superior (coberta de darrera). A l’esquerra abans de restaurar. Té cera incrustada a la pell. Abrasió de pell i cartró que han dut a la pèrdua de suport. Pràcticament imperceptibles, els forats amb restes de brida als dos costats. Després de restaurar (dreta) s’han reintegrat les parts perdudes, restituït les brides trencades i consolidat els fulls.

Mesura de la presència de ions de ferro amb degradació metal·lo-àcida.

Primeres 4 fotos: Mesura de la presència de ions de ferro amb degradació metal·lo-àcida. El to rosat indica resultat positiu. A baix, esquerra: Després del tractament amb àcid fític s’han complexat els cations causants de la degradació (resultat nul de test). Darrera foto: La mesura del pH després de la restauració (8,5) indica un valor molt més estable al previ (4,0 – 4,5).

L'ànima de la capçada sota la guarda . Maculatura de pergamí manuscrit com a reforç del llom

L’ànima de la capçada sota la guarda revela que efectivament el llibre havia tingut capçades, encara que avui no es conservin. Una maculatura de pergamí manuscrit feia de reforç del llom (a l’esquerra, subjectat per les pinces).

Tractament de fitats en les tintes ferro-gàl·liques

Abans (esquerra) i després (dreta) de la restauració. La corrosió per tintes metal·loàcides s’ha tractat amb fitat de calci i posteriorment s’ha fet una laminació de reforç que permet, ara sí, passar els fulls sense que es desintegrin.

Enquadernació renaixentista en pell girada i nervis prominents abans i després de la restauració

Coberta anterior. Enquadernació en pell girada i nervis aparents. Decoració gofrada geomètrica i títol manuscrit. Tenia llacunes i brutícia considerables. Muntatge fotogràfic digital corresponent a l’abans (esquerra) i el després (dreta) de la restauració.

Clients